Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789059720503 |
Shopscore | 5 (8)
|
---|
Wat kan een kindertekening ons vertellen over de emotionele toestand van een kind? Hoe kunnen we in een tekening de signalen herkennen die kinderen ons proberen te geven? In Kinderen geven tekens worden kindertekeningen beschreven en geanalyseerd vanaf de allereerste krabbels tot en met tekeningen van pubers. Bij de beschrijving van de tekeningen wordt steeds een relatie gelegd met kinderspel. Verder worden er sprekende voorbeelden gegeven vanuit de therapeutische praktijk van de auteur. De analytische psychologie van Carl Gustav Jung, de ideeën van Erich Neumann en de moderne ontwikkelingspsychologie bieden een goede leidraad bij het zoeken naar de betekenis van tekeningen. Eigenlijk leeft het kind nog in het mythologische tijdperk van onze voorouders. Zoals het bewustwordingsproces van onze voorouders zich weerspiegelde in mythologische verhalen, rituelen, sprookjes en primitieve beeldende kunst, zo weerspiegelt het bewustwordingsproces van een kind zich in zijn tekeningen. Er kunnen dan ook overeenkomsten worden aangetoond tussen perioden uit de kunstgeschiedenis en de tekeningen die kinderen in verschillende leeftijdsfasen maken. Dit boek is een hulpmiddel voor psychotherapeuten, creatief therapeuten, psychologen en natuurlijk voor alle ouders die geïnteresseerd zijn in de psychologische ontwikkeling van het kind. Want het is niet alleen belangrijk maar ook gewoon leuk om de diepere betekenis te begrijpen van het gezonde, normale kind dat tekent en speelt. Pas daarna kunnen wij signalen in tekeningen en spel herkennen. Theresa Foks-Appelman (1945) is geregistreerd creatief therapeut met een eigen praktijk. Zij studeerde Sandplay therapie, een methode die berust op de Jungiaanse analytische psychologie van de International Society for Sandplay Therapy (ISST). Zij heeft jarenlang cursussen gegeven over de betekenis van kindertekeningen. Meer informatie hierover vindt u op: www.kindertherapie.8m.com Van haar boek Kinderen geven tekens zijn inmiddels duizenden exemplaren verkocht. Het is in het Engels vertaald als Draw me a picture, en een Chinese en Hebreeuwse vertaling zijn in voorbereiding.